Tuesday, April 17, 2012

PERBINCANGAN KSKM PAHANG BERSAMA GIAT MARA MALAYSIA

Dalam melaksanakan amanah yang telah dipertanggungjawabkan oleh ahli ke atas Ahli JawatanKuasa KSKM Pahang sesi 2011-2013,Pengerusi KSKM Cawangan Pahang,En.Khairul A'zli Hj Ahmad telah mengambil satu pendekatan yang tersendiri dimana satu perbincangan untuk merangka satu kerjasama yang erat diantara KSKM Pahang dengan Giat Mara Malaysia kearah meningkatkan kemahiran seorang Pembantu Makmal.

Pandangan dan permasalahan Pembantu Makmal khususnya suara-suara dari akar umbi KSKM Pahang telah diambil cakna oleh Pengerusi KSKM  Pahang. Kekangan dari segi kewangan di peringkat Jabatan Pelajaran Pahang untuk mengadakan kursus-kursus kepada semua Pembantu Makmal di negeri ini  telah menyebabkan ramainya Pembantu Makmal yang tercicir dari segi nama terutama ahli KSKM itu sendiri bagi menempatkan diri mereka di dalam kursus yang terhad tersebut. Panggilan kursus kepada Pembantu Makmal telah diambil nama peserta secara rawak di peringkat JPNPahang tanpa merujuk kepada KSKM Pahang samada Pembantu Makmal yang TIDAK menjadi ahli dan AHLI KSKM itu sendiri turut terlibat.Inilah senario yang terpaksa dihadapi oleh AJK KSKM Pahang sesi ini.Luahan rasa ahli KSKM yang membuat potongan yuran bulanan pada setiap bulan juga menjadi satu perkara yang perlu diambil peduli apabila AJK KSKM Pahang menerima amanah jawatan dari ahli-ahli KSKM Pahang.

Terpanggil dengan keluhan dari ahli-ahli KSKM  segenap pelusuk di Negeri Pahang,maka Pengerusi KSKM Pahang bersama bantuan dari Exco Latihan dan Sumber Manusia,Puan Hafizah binti Abd Karim telah bersama-sama berjumpa dan bertemu dengan En.Jabar Azman bin Hj Jaafar (Ketua Jabatan Pembangunan Kurikulum Giat Mara Malaysia)bagi mencari jalan keluar menanggani keresahan ahli-ahli KSKM Pahang,
Perbincangan dari hati ke hati antara KSKM Pahang bersama Giat Mara Malaysia telah berjaya menghasilkan satu resolusi dalam menangani masalah kekurangan kursus bagi Pembantu Makmal.Program kursus juga telah diperbincangankan secara terperinci berkaitan dengan modul yang akan dipersembahkan kepada semua peserta-peserta kursus.Objektif diakhir kursus mensasarkan setiap Pembantu Makmal akan memperolehi KEMAHIRAN untuk dgunakan ketika berada di makmal.
Alhamdulillah,penhujung perbincangan tersebut menunjukkan keputusan yang sangat positif dan bolehlah dianggap pertemuan tersebut sangat-sangat berjaya.
Besar harapan ~ADMINKSKMPahang~ agar perancangan dan usaha ini akan mendapat perhatian yang positif dari Jabatan Pelajaran Pahang dan seterusnya akan memberikan sokongan yang baik kepada KSKM Pahang.~ADMIN~ juga sangat berharap agar sokongan dari setiap ahli Kesatuan juga,dapat menjayakan program yang telah dirancang oleh KSKM Pahang.
Akhir kalam dari ~ADMIN~ marilah kita bersama-sama mendoakan agar apa yang dirancang ini akan terlaksana akhirnya...Wallahualam!!!

No comments:

Post a Comment