Saturday, May 11, 2013

~ADMIN~ JAWAPAN KEPADA PERSOALAN DI FACEBOOK


  • Tambah kapsyen

    Assalamualaikum
    Maaf, saya hendak bertanya beberapa soalan.
    1. Berkenaan kursus-kursus..yang saya tahu kita bergerak mengikut daerah. Ada tak pantauan dari pihak KSKM negeri untuk memastikan KSKM daerah aktif?
    2. Pengerusi setiap daerah dapat tak nama-nama pembantu makmal yang baru?
    3. Contohnya...tahun lepas,di daerah bentong ada satu kursus pertolongan cemas yang dilaksanakan di Kolej Komuniti Bentong..yang terlibat, kebanyakannya adalah ahli lama. bukan pertikaikan orang lama yang dijemput, masalahnya kami langsung tidak diberitahu atau paling tidak tanyalah nak terlibat atau tidak. kalau masalahnya kewangan, minta duit. pandailah pm nak buat keputusan nak ikut atau tidak. paling tidak kita di tanya dahulu.
    4. sebagai pm yang berada di daerah bentong, terasa agak sangat kecewa bila tak ada apa2 perkembangan pun. dah daftar sebagai ahli, pun tak rasa apa2 keistimewaan.
    5. sabagai pm baru... jangan lunturkan semangat kami2, pm baru ni.
    6. Nak bergerak ke depan, nak tambah banyak ilmu..tapi ruang dan peluang terhad.
    7. Bila bersembang dengan teman2 pm baru yang kenal sewaktu induksi dulu...rasanya banyak sangat idea2 baru dalam kepala... kalau boleh tak nak semuanya beku.
    8. Nak sangat tengok KSKM negeri Pahang ni aktif.
    HIDUP KSKM PAHANG!!!!!
  • Khamis
  • Kskm Negeri Pahang
    Waalaikumussalam wbt...
    Terima kasih kepada Puan Azlina Wan kerana mengemukakan banyak persoalan yang perlu ~ADMIN~perjelaskan kepada Puan agar tiada kekeliruan dan kekecewaan di pihak Puan selaku AHLI KSKM yang berdaftar...terima kasih dan TAHNIH!! Kepada Puan kerana telah menganggotai KSKM.Semoga lebih ramai lagi PM yang masih selesa dan belum mendaftar sebagai ahli akan menjejaki langkah sepertimana yang Puan hanyunkan...
    Terlebih dahulu ~ADMIN~ ingin merakamkan kemaafan kepada Puan kerana kelewatan menjawab segala persolan Puan disebabkan ~ADMIN~tidak berpeluang untuk melayari FB ini...
    Berbalik kepada persoalan Puan;
    1.Untuk makluman Puan,KSKM Negeri ada menganjurkan kursus diperingkat negeri Pahang dan kebiasaannya kursus tersebut akan dianjurkan bersama JPN Pahang..Kebiasaannya,kursus anjuran KSKM Negeri akan melibatkan jumlah peserta kursus yang terhad dan tidak dapat menampung penglibatan semua ahli-ahli KSKM.Terdapat juga PM yang tidak ahli yang dipanggil mengikuti kursus akibat terlepas pandang diperingkat negeri dan ada juga yang dihantar oleh pihak pentadbir sebagai ganti kepada ahli yang tidak dapat menghadiri kursus ataupun ahli yang telah berpindah namun jumlahnya tidaklah keterlaluan.Bagi kursus diperingkat daerah pula,Pihak KSKM Negeri sememangnya memantau segala aktiviti KSKM Daerah dan setiap aktiviti yang dianjurkan oleh KSKM Daerah akan mendapat peruntukkan yang dikeluarkan kepada daerah yang terlibat.Setiap aktiviti daerah perlu menghantar laporan kepada KSKM Peringkat Negeri untuk dilaporkan kepada KSKM Pusat.
    2.KSKM Negeri sentiasa meng'up-date'nama-nama ahli baru KSKM Negeri di dalam Laman Blog KSKM Negeri melalui pautan di bawah:
    http://kskmpahang.blogspot.com/2013/04/senarai-ahli-kskm-negeri-pahang-dan-no.html
    Untuk makluman Puan,Tugas Wakil KSKM Daerah adalah mendapatkan senarai ahli-ahli baru di daerah masing-masing bagi tujuan kemas-kini daripada Setiausaha KSKM Negeri Pahang.
    Secara teknikalnya,tidak timbul lagi ahli-ahli baru yang tercicir nama diperingkat daerah.
    3.Program kursus Pertolongan Cemas yang dianjurkan KSKM daerah Bentong dengan kerjasama Kolej Komuniti Bentong pada tahun lepas adalah di dalam makluman KSKM Negeri namun senarai peserta kursus tersebut adalah di dalam pengetahuan penganjur diperingkat daerah.~ADMIN~ingin merakamkan kemaafan bagi pihak KSKM daerah Bentong yang berkemungkinan terdapat ahli-ahli yang tercicir nama diperingkat tersebut.Ini merupakan kelemahan KSKM...Insyallah,jika program@kursus yang dirancang pada cuti persekolahan nanti berjalan sebagaimana yang dirancang,KSKM Negeri akan memperingatkan Wakil KSKM daerah Bentong agar menjemput semua ahli-ahli KSKM daerah supaya perkara yang telah berlaku tidak akan berulang lagi.
    4.Untuk makluman Puan,~ADMIN~ingin tegaskan kepada Puan bahawa KSKM Negeri Pahang di bawah Pengerusi baru En.Khairul A'zli Hj Ahmad memegang amanah selaku pengerusi Negeri dan dibantu oleh AJK KSKM Negeri lantikan sesi 2011-2013 ini telah berusaha mengaktifkan KSKM Negeri Pahang.Alhamdulillah,setakat ini,banyak program dan akativiti yang dijalankan berbanding dengan KSKM Negeri Pahang yang terdahulu.Puan boleh mengikuti perjalanan sejarah KSKM Negeri Pahang mungkin melalui ahli-ahli yang lama.Sebagai bukti,telah ramai ahli-ahli baru yang berminat dan mendaftar sebagai ahli KSKM samada PM lantikan baru(termasuk Puan) mahupun PM yang telah lama berkhidmat.Ini menunjukkan sedikit sebanyak usaha AJK KSKM Negeri Pahang sesi 2011-2013 ini telah berjaya memecahkan fahaman"Buat apa menjadi ahli KSKM...Bukan dapat apa-apapun".Insyallah,AJK ini akan terus berusaha kearah KSKM Negeri Pahang yang lebih aktif berprogram...Doakan usaha KSKM Negeri ini akan beroleh kejayaan dan mendapat keredhaan Allah..Amin!!!
    5.~ADMIN~memohon kemaafan seandainya Puan terasa akan perasaan tersebut.Puan boleh merujuk kepada ahli-ahli KSKM yang telah lama berjuang bersama KSKM bagaimana mereka dapat bertahan sehingga ke hari ini.~ADMIN~juga pernah mengalami perasaan tersebut sebelum ini tetapi Alhamdulillah semenjak 2011,~ADMIN`merasakan KSKM Negeri Pahang telah semakin segar.Sebagai seorang pejuang,Puan seharusnya mengetepikan perasaan yang luntur tersebut dan bersama-sama mengembeling tenaga dan upaya serta bersama-sama meluahkan idea dan tenaga bagi mencapai tujuan dan matlamat agar semua ahli-ahli KSKM di daerah Bentong akan merasa kepuasan menjadi ahli KSKM.~ADMIN~mengalu-alukan sebarang pandangan dan minda besar terutama kepada semua PM lantikan baru yang kebanyakkannya mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi di peringkat universiti.Marilah bersama-sama Wakil KSKM daerah Bentong untuk melaksanakan sebarang program untuk semua ahli.
    6.~ADMIN~sekali lagi dengan rasa rendah diri,mengajak semua ahli-ahli KSKM daerah Bentong dan seluruh ahli KSKM Negeri Pahang agar bersama-sama untuk meggerakkan aktiviti di daerah masing-masing.Sila semak,apa keperluan dan kursus yang perlu dihadiri oleh PM di daerah masing-masing kerana melalui anjuran kursus diperingkat daerahlah maka semua ahli-ahli KSKM di daerah tersebut mendapat manafaatnya.Ruang dan Peluang sentiasa ada dan memerlukan sedikit usaha terutama semua AJK KSKM Peringkat daerah seharusnya bertindak agresif untuk mendapat sebarang kursus melalui Pejabat Pelajaran Daerah masing-masing.
    7.Bagi mengelakkan idea dari membeku terutama semua PM lantikan baru...Idea yang segar tersebut boleh disalurkan kepada KSKM Negeri melalui medium elektronik seperti FB dan Laman Blog yang tersedia untuk menerima apa juga kritikan,teguran dan pandangan yang membina untuk kita bersama-sama membina satu KSKM peringkat negeri yang bertaraf antarabangsa terutama gerak kerja dan penyusunan program.
    8.Untuk makluman Puan,pada 18.Jun ini,KSKM Negeri akan menganjurkan Insyallah...Annual Dinner kepada semua ahli KSKM Negeri Pahang tetapi memerlukan ahli mengeluarkan sedikit bajet untuk turut serta iaitu sebanyak RM40 dan RM10 untuk penginapan di Pusat Latihan Guru di Sri Tualang Temerloh(sesiapa yang memerlukan sahaja).Program ini khusus kepada ahli KSKM sahaja bagi meraikan dan menghargai kita selaku PM yang berkhidmat sepanjang hari di dalam makmal.KSKM Negeri mengajak ahli-ahli membebaskan diri seketika dari persekitaran makmal.Program tersebut dijadualkan diadakan di Sri Malaysia Temerloh.
    Pada keesokkan harinya iaitu 19.Jun 2013,satu Mesyuarat Agong Dwi tahunan 2013-2015 akan diadakan di dewan besar SMK Sri Tualang(jika mendapat kelulusan pentadbir sekolah tersebut).Semua ahli KSKM yang berdaftar ijemput hadir ke mesyuarat tersebut.Pada mesyuarat itu nanti AJK KSKM Negeri Pahang yang baru akan dilantik bagi menerajui kepimpinan KSKM Negeri Pahang bagi sesi 2013-2015.Borang pencalonan telah diedarkan oleh S/U KSKM Negeri kesekolah masing-masing.Sayugia~ADMIN~mempelawa terutama ahli-ahli KSKM yang terdiri daripada PM lantikan baru agar dapat menampilkan diri bagi merebut jawatan-jawatan yang akan dipertanding kelak.Besar harapan ~ADMIN~ agar semua idea-idea segar dari PM lantikan baru dapat diaplikasikan di dalam pentadbiran KSKM Negeri bagi manafaat semua ahli seterusnya dapat mengaktif serta merancakkan lagi perjalanan dan perjuangan KSKM Negeri Pahang...Insyallah!!!
    Sekian,semoga Puan berpuashati dengan segala jawapan yang diberikan serta ~ADMIN~memohon kemaafan seandainya terdapat kekhilafan di dalam jawapan tersebut kerana itu merupakan kelemahan ~ADMIN~.
    Sekian,terima kasih...
    ~ADMINKSKMPahang~

No comments:

Post a Comment