Wednesday, May 29, 2013

KURSUS PENGURUSAN ASAS MAKMAL SAINS(PENYELENGGARAAN ALAT RADAS DAN INSTRUMENT)


                                          
KSKM DAERAH KUANTAN












Sekolah Menengah Sungai Isap Murni,Kuantan
Assalamualaikum wbt...
Tahniah dan Syabas kepada barisan AJK Pelaksana KSKM Daerah Kuantan kerana telah berjaya menganjurkan satu program berbentuk kursus kepada semua ahli-ahli KSKM daerah Kuantan.

Bengkel Pengendalian Alat Radas (FIZIK)
Tajuk   :Kursus Pengurusan Asas Makmal Sains
            (Penyelenggaraan Alat Radas dan
             Instrument).
Tarikh : 27 Mei 2013
Masa  : 8.00 pagi - 5.00 petang
Tempat : SMK Sungai Isap Murni,Kuantan
Anjuran: KSKM Daerah Kuantan dan Unit Latihan Pejabat Pendidikan Daerah Kuantan        
Peserta Bengkel Pengendalian Alat Radas (KIMIA)
 
Peserta : 70 peserta


Sesi kursus tersebut telah di bahagikan kepada dua kumpulan iaitu seramai 35 orang bagi setiap kumpulan.
Kumpulan tersebut diberikan 2 slot iaitu slot Bengkel Pengendalian Alat Radas (Fizik) dikendalikan oleh Tuan Syed Mohd Shuhaimie bin Syed Husain (SBPI Kuantan) dan slot Bengkel Pengendalian Alat Radas (Kimia) dikendalikan oleh Pn.Norsiati bte Razali@Mohd Ghazali(SBPI Kuantan) dan Pn.Najjah bte Abu Bakar(SEMSAS).Setiap kumpulan akan didedahkan dengan cara-cara pengendalian alat dan radas dengan kaedah yang sebenar secara bergilir.


Di dalam slot ke 4 pula iaitu disebelah petang,KSKM Negeri Pahang mengambil tempat bagi sesi penerangan berkaitan aktiviti dan perjalanan KSKM Negeri.
Setiausaha KSKM Negeri Pahang;En.Mohd Lotfan Abdul Aziz memulakan ucapan menerangkan berkaitan program 'Annual Dinner' dan Mesyuarat Agung Dwi Tahunan sesi 2013-2015 yang akan berlangsung pada 18 dan 19 Jun 2013 di daerah Temerloh.
Giliran Pengerusi KSKM Negeri Pahang memberikan penerangan kepada semua ahli (peserta) yang hadir berkaitan kebaikan dan keuntungannya seorang Pembantu Makmal menjadi ahli KSKM.Beliau juga berkongsi isu yang di bawa ketika Mesyuarat Majlis Bersama Jabatan(MBJ) di Jabatan Pelajaran Pahang di mana mesyuarat tersebut dipengerusikan oleh Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang.
Antara isu yang dibawa adalah:
i.Isu Pelupusan bahan kimia disekolah-sekolah.(Telah dan sedang diambil tindakan).
ii.Isu tuntutan Pakaian Keselamatan(Lab Coat).(Telah mendapat kelulusan)
iii.Isu Pembersihan Makmal oleh kontraktor pembersihan.(Makluman)
iv.Isu Larangan Pemakaian Baju Korporat.(Keputusan:Penjawat awam tidak dibenarkan memakai baju korporat ketika bertugas kecuali program di lapangan).
Pengerusi KSKM Pahang;En.Khairul A'zli Hj Ahmad
v.Laporan Penilaian Prestasi Tahunan(LNPT) dimana Pegawai Penilai Pertama(PPP) terdapat Pembantu Tadbir Kanan(C22 atau C26)yang menilai Pembantu Makmal.(Makluman)
vi.Isu PAP(makmal) ramai yang ditarik keluar dari makmal dan ini menimbulkan masalah kekurangan Pembantu Makmal.Menjelang 2014,norma perjawatan PM adalah 1 makmal : 1 PM.(Respon JPN adalah ketika ini jika kaedah 2 makmal : 1 pm-masih boleh diterimapakai).
vii.Isu masalah Pembantu Makmal yang duduk bersama bahan-bahan kimia di dalam bilik persediaan.(Makluman kepada PPD).

Di akhiran majlis,Pengerusi KSKM Negeri Pahang telah menyampaikan sijil kehadiran kursus kepada semua peserta yang terlibat.
Pihak KSKM Negeri Pahang merakamkan ucapan setinggi-tinggi Tahniah dan Syabas kepada Wakil KSKM Daerah Kuantan;Pn.Rosidah bte Adam Ahmad serta barisan AJK Pelaksana KSKM Daerah Kuantan kerana telah berjaya menganjurkan program dengan sempurna.

Majlis penyampaian sijil kepada semua peserta kursus
Sekian,terima kasih...
~ADMINKSKMPahang~

No comments:

Post a Comment